Aamulla oli terapia ja minusta tuntui siellä aivan mielettömän ahdistavalta. Psyko halusi keskustella siitä, millaisena olen terapian kokenut ja että koenko, onko hän pystynyt minua auttamaan. Hän myös halusi tietää jatkanko  terapiaa myös ensi vuonna. Tai lähinnä hän vaan totesi, että kohta pitää hakea uusi lausunto ja laittaa paperit vetämään kelalle, jotta saan jatkotukea. Hän ei selkeästikään pitänyt ajatuksestani, että kävisin terapiassa vain kerran viikossa. On älyttömän hankala saada kolmivuorotyön yhteyteen sopimaan joka ikinen viikko samat aamut vapaiksi. Hän tuskin olisi kauheasti pitänyt vaihtoehdostakaan eli siitä, että olisin lopettanut terapian kokonaan. En vain koe saavani hänen kanssaan keskusteltua asioista ja saavani ajoista niin paljon hyötyä kuin voisin. Tämä taas mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuu omasta kyvyttömyydestäni puhua vaikeista asioista. En usko, että osaisin tämän paremmin puhua ja käsitellä asioita toisen terapeutinkaan terapiassa, joten tuntuu turhalta lähteä miettimään terapeutin vaihtoa... En tiedä, kaipa minun on vaan mietittävä mitä haluan ja varattava se aika psykiatrille lausuntoa varten.  Olen vaan huomannut sen, että on jotenkin helpompi puhua ahdistuksesta ja peloista kun siitä, että on hyvä olo. Osaan nykyään verbalisoida ahdistukseni paljon paremmin kuin sen, mitä on ilo ja onnellisuus. Ehkä se, että koen onnea vaatii oman terapiansa sitten täysin. Pitäähän sitäkin joskus oppia käsittelemään.

Kohta alkaa gradusemma ja minua hävettää kun en ole saanut erästä graduopasta luettua. Minulla ei vain yksinkertaisesti ole ollut aikaa... Mietin jopa, että jos jättäisin seminaarin ensi vuoteen, mutta en halua vaihtaa ohjaajaa. Tulen tämän nykyisen kanssa paremmin toimeen... minua vaan ahdistaa selkeän aiherajauksen puuttuminen. Pitää varmaan varata ohjaajalle henkilökohtainen ohjausaika. muutenkin tuntuu oudolta olla yo:lla. Tuntuu, että olen kauhea lusmu kun olen vaan töissä...

Mutta nyt seminaariin. Ensin pitää käydä tsekkaamassa onko travian-kyläni elossa vai ei. Kunhan saan kotiin netin toimimaan aion kasvattaa joukkoja ja valloittaa lähialueet. Jännittävää...